Til: Sagene
bydelsutvalg
Fra: Signe
Kalsnes, Driftstyreleder ved Sagene skole og
medlem i aksjonsgruppa for vern
av Geitmyra
Oslo 27.5.04
Vedrørende utbyggingsplaner for Geitmyra skolehage
- Planlegging
av utbygging har foregått over lang tid - helt siden 2001 – og vært preget av hemmelighold.
- De
saksdokumenter som er offentliggjort har naturlig nok en ensidig vinkling til fordel for
utbygging.
- Grunnet
ensidig vinkling er ukorrekt
informasjon i ferd med å spre seg, eksempelvis at skoleetaten ikke har
noe imot utbygging og at store deler av skolehagen ikke er i bruk.
- Vi (skoler / dagens brukere) appellerer
nå til politikerne om å engasjere seg i saken i sine respektive fora.
- Ber om befaring
på Geitmyra før en fatter beslutning, i håp om at de verdier vi som
brukere verdsetter skal bli synlig også for
saksbehandlere/beslutningstakere.
Brukerne av Geitmyra kjenner seg ikke igjen i Horntvedts beskrivelse av
området.
Vi spør om det
bedrives bevisst desinformasjon?
- Noe ligger
brakk – store deler av området
ikke i bruk. Dette er ikke tilfelle - Horntvedt refererer til areal
oppdyrket mark/åker og unnlater å ta med plener / alleer med frukttrær /
lekeområder. Utbyggingsplanene viser dessuten at det er på hele det
oppdyrkede åker- arealet at boligene er foreslått bygget.
- Gjerder
– først og fremst for å skape et trygt sted for barnehage- og skolebarn.
Også for å hindre hærverk og
tyveri
Åpent for alle mellom 9 -16 på
hverdager og ofte utover dette i dyrkingssesongen.
Det er et mål for aksjonskomiteen
og øvrige brukere å øke tilgjengeligheten, for å kunne dele denne oasen med
flere. (eks.: bydelskafé i helgene, har vært tema). Aksjonskomiteen vil gjerne
komme i dialog med bydelsutvalgene (Sagene + St.hanshaugen) om dette.
- For de få
– ingen krav/kriterier for å bli tildelt parsell, utover å melde sin
interesse og å be om å bli satt opp på venteliste – med andre ord: åpent for alle. Kan i ventetiden
delta i drift av ”Besøkshagen” til Oslo og omegn Økologiske Hagelag om
ønskelig.
- Erstatningsområdene
(fremstilles som en satsing på skolehagevirksomhet i Oslo)
Alle ligger i bydel Nordre Aker,
utenfor Ring 3 – og ikke i de tre bydeler de fleste av dagens brukere av
Geitmyra kommer fra (Sagene, Grünerløkka, St. Hanshaugen)
En aktiv skolehage er avhengig av
nærhet mellom skole og skolehage – erfaringen dokumenterer dette i bl.a. boken
som ble utgitt i anledning 75-årsjubileet til Oslo skolehager. En nedbygging av
Geitmyra – som i dag er driftsentral for alle skolehager i byen - kan føre til svekket tilbud også andre
steder.
Argumenter for bevaring av Geitmyra:
- 100 års uavbrutt historie. Landets
største skolehage og senter for Oslos skolehagedrift i snart 100 år
- Levende genbank - Genuin samling
på 350 til dels sjeldne frukttrær. Vurderes av Landbrukshøyskolen på Ås å
være meget verneverdig. Det vil ta lang tid å etablere frukthager på de
foreslåtte erstatningsarealene.
- Biologisk mangfold – sjeldne ville
vekster som løvehale finnes på området.
- Nærhet til brukerne – oppslutning
om skolehagen reduseres dersom distansen blir for stor. Skolene trenger skolehage
i gangavstand både av praktiske, tidsmessige og økonomiske årsaker.
- Verdifulle og kunnskapsrike ildsjeler
– stadig flytting tærer på motivasjonen til både lærere og elever, og
medfører uro og usikkerhet. Tidkrevende å etablere nye arealer.
- Dyrkingsjord av høy kvalitet – Ved
kommunens oppkjøp av området for snart 100 år siden ble store deler av
Geitmyra beskrevet som ”myrsumper”. Jordprøver viser at det i dag er blitt
meget høy kvalitet på dyrkingsjorda. Området har også meget gode
solforhold.
- Størrelsen gir mangfold – Geitmyra
med sine 42 da. gir rom for både aktiv læring og lek. Det er som å gå inn
i en annen verden – å være ”på landet” midt i byen! Mindre arealer kan
ikke fremkalle denne opplevelsen.
- Kulturelt mangfold – en storby
trenger mangfold for å skape trivsel for flest mulig innbyggere. Det bør
derfor også være rom for en aktivitet som formidler kultur og kunnskap –
fritatt for tanken på kortsiktig profitt. Dette er et godt eksempel på
urbant jordbruk, der erfaring og kunnskap formidles mellom generasjoner og
nasjoner.
- Flerkulturell møteplass – minst ti
ulike nasjoner er representert på Geitmyra, som også fungerer som en
vellykket møteplass mellom ulike nasjoner og kulturer. I perioder er det
stor utveksling av erfaring og kunnskap om arter, problemer, forebyggende
tiltak og bruksområder.
- Grønn lunge i fortettede bystrøk –
Bydelene Sagene, Grünerløkka og St. Hanshaugen er de tettest befolkede
bydelene i Oslo. Det er også i disse bydelene (med unntak av
Helsfyr-Sinsen) at det ifølge Statistisk årbok for Oslo 2003 var igangsatt
utbygging av flest boliger (se vedlegg). Området trenger derfor å bevare
de grønne arealer som gjenstår. Tatt i betraktning at Oslo i 2003 ble
kåret til ”Europas Miljøby”, samt visjoner uttalt i Byøkologisk program
for 2004-2014 (se vedlegg) virker det meningsløst å planlegge
boligutbygging på det som har vært skolehagens dyrkingsareal i snart 100
år.
- Helse- og miljøskapende – en
motkultur til forbrukerkulturen av ferdig produserte varer/goder. Barn og
voksne samles om fysisk aktivitet og sosialt samvær – og tar ansvar for
egen helse ved fysisk arbeid.
- Læreplanen for grunnskole – L-97: full
av beskrivelser både i generell del og fagplanene om ”skolehagerelatert”
innhold og arbeidsmåter, eks:
- Opplæringen skal ivareta og utdype
elevenes kjennskap til nasjonale og lokale tradisjoner – den hjemlige
historie og de særdrag som er vårt bidrag til den kulturelle variasjon i
verden
- Opplæringen må gi bred kunnskap om sammenhengene
i naturen og om samspillet mellom menneske og natur… fremme glede over
fysisk aktivitet…gi elevene innsikt i sammenhengen i naturen og
samspillet mellom menneskene og naturen slik at de kan medvirke til en
bærekraftig utvikling
- St.meld.30 (2003-04): Kultur for
læring: Om måltider og fysisk aktivitet
- Utdannings- og forskningsdepartementet og Helsedepartementet
lanserte i februar 2004 prosjektet «Fysisk aktivitet og måltider i
skolen», der målet er å tilrettelegge for mer daglig fysisk aktivitet og
gode rammer for måltider i skolen. Skoleeiere og skoler skal få anledning
til å sette i gang og prøve ut ulike modeller for økt fysisk aktivitet og
rammer for måltider i skolen i samarbeid med blant andre foreldre og
lokale organisasjoner. Elevene skal spille en aktiv rolle både i
utviklingen og gjennomføringen av lokale prosjekter. Gjennom prosjektet
skal det utprøves og utvikles modeller for organisering av skoledagen
slik at det legges til rette for en times fysisk aktivitet og gode rammer
for måltider i løpet av skoledagen. Prosjektskolene skal være i gang fra
skolestart 2004. Departementet vil formidle erfaringer og gode modeller
som blir utviklet gjennom prosjektet fra og med skoleårets slutt 2005.
Det opprettes en nettjeneste for prosjektet på Utdanningsdirektoratets
nettsted.
- Departementet går derfor inn for at tilrettelegging for fysisk
aktivitet for alle elever de dagene de ikke har kroppsøving, tas med i
«Skoleplakaten». Tilrettelegging for fysisk aktivitet skal skje innenfor
gjeldende rammer. Utdanningsdirektoratet vil få i oppgave å formidle gode
eksempler på hvordan fysisk aktivitet for alle elever kan tilrettelegges
og gjennomføres. Departementet vil delta i oppfølgingen av St.meld. nr.
16 (2002-2003), blant annet gjennom utvikling av egen handlingsplan for
fysisk aktivitet.
http://www.shdir.no/index.db2?id=1896
http://www.shdir.no/index.db2?id=8589
http://odin.dep.no/hd/norsk/aktuelt/taler/statsraad_b/042071-990060/index-dok000-b-n-a.html
http://www.dagbladet.no/dinside/2002/08/12/345778.html
· Bydelene Sagene, Grünerløkka og St.hanshaugen er iflg.Statistisk årbok for Oslo, 2003 de tre tettest befolkede bydelene i Oslo. Samtidig er det også i disse bydelene (med unntak av bydel Helsfyr Sinsen) at boligproduksjonen er størst.
Areal og befolkningstetthet – Antall igangsatte boliger 2002,
innbyggere pr. daa i bydelen pr.01.01.03 antall_(gj. snitt 2700 pr. år)____
Bydel Sagene: 9.26 Sagene-Torshov: 441
Bydel Grünerløkka: 7,61 Grünerløkka-Sofienberg: 327
Bydel St.hanshaugen: 7,36 St.hanshaugen-Ullevål: 194
Helsfyr-Sinsen: 302
Øvrige bydeler – under 133 boliger
·
Fra
Byøkologisk program 2004-2014:
”Tilgangen på ubebygde arealer og grøntområder er
ulikt fordelt i byen, og de fleste bydelene har mistet noe grøntareal de senere
år” (Byøkologisk progr. 2004-2014, s.11)
Visjon nr 3. Byrådet vil at Oslo skal
bevare og styrke sin blågrønne struktur
Byrådet vil bevare de grønne
åsene og marka rundt byen, øyene i fjorden, parker og friområder i byggesonen,
og sikre elvene og grøntområder langs disse slik at de kan fremstå som
sammenhengende blågrønne drag i byen. Oslo vil tilrettelegge for økt
friluftsliv, mosjon og naturopplevelse. Oslo vil ta vare på og utvikle en
levedyktig grønnstruktur som grunnlag for det biologiske mangfoldet.
Delmål 3.2
”Regulerte friområder og andre
viktige natur- og rekreasjonsområder i byggesonen skal beholdes.”
Delmål 4.3
”Skolene bør søke å legge deler av undervisningen utenfor skolen, i
nærmiljøet, på steder med interessante bygninger/-anlegg/ biotoper i
kulturhistorisk og miljømessig sammenheng i byen for øvrig, og i naturen. Alle
skoler bør ha "uteskole" som fast tiltak i sin miljøundervisning.
…..”
Visjon nr 5.
Byrådet vil at Oslo kommune skal samarbeide med byens borgere og byens
næringsliv i arbeidet for et bedre bymiljø.
Byrådet mener at et godt bymiljø er en fellesoppgave
for hele bysamfunnet, og det er mindre ressurskrevende å forebygge enn å
reparere. Mye kan oppnås gjennom holdningsskapende og veiledende
tilrettelegging samt dialog med befolkning, næringsliv og frivillige
organisasjoner. Medvirkning, samarbeid og aktiv kommunikasjon vil etter
byrådets syn være viktige ledd i dette arbeidet.
Delmål 1.4
ӯke arealet til bruk for skole- og parsellhager, og stimulere
borettslagene til å etablere parsellhager på egen grunn.”